Fråga doktorn - Hur slipper jag min halsbränna?

Hej!

Jag har sen ett år tillbaka ofta halsbränna och sura uppstötningar. Jag har provat lite olika saker men det känns som att det liksom är ganska konstant. Jag blir också svullen i magen när jag har ätit och har mycket gaser. Min avföring är inte heller toppen. Jobbar heltid sen lite över ett år och är generellt ganska stressad. Vill helst undvika mediciner och undrar vad jag kan göra på naturlig väg?

Mvh,

Linnea

Hej Linnea, 

Det låter jobbigt. Det är svårt att uttala sig om vad just din halsbränna beror på utan att träffa dig och få en lite djupare anamnes (information om din historia och nuvarande situation) om dig och dina symtom. Med det sagt, utan att veta så mycket om din situation är det några saker i din text som leder mig till misstanken att du kanske faktiskt har för lite magsyra snarare än för mycket, något som är betydligt vanligare än man kan tro. Det kanske låter konstigt att få sura uppstötningar när man har för lite magsyra, jag förklarar hur det hänger ihop: 

Magsyra har ett lågt pH-värde, det är alltså surt och utsöndras från slemhinnan i din mage innan och medan du äter. Högst upp i magsäcken mot matstrupen finns en sfinkter som kallas magmun som triggas att stängas när pH-värdet i magen sjunker. Den har som funktion att hindra magsyra och mat från att färdas tillbaka upp i matstrupen (det som orsakar halsbränna och sura uppstötningar) när magsäcken arbetar med att bryta ner maten. Om du har för lite magsyra kommer inte sfinktern stängas ordentligt pga att ditt pH-värde inte är tillräckligt lågt. 

Magsyran har som funktion att bryta ner maten i magen så att näringsämnen kan absorberas när de färdas genom tarmen. Har man för lite magsyra kommer maten transporteras genom tarmarna mer eller mindre osmält. Det kan skapa uppblåsthet som du beskriver, ofta redan inom en timme efter att man har ätit. Förutom det kan låg magsyreproduktion i längden orsaka näringsbrister som B12-brist och mineralbrist då tarmslemhinnan inte kan absorbera näringsämnen från mat som inte är tillräckligt smält. Din tarmflora kan också påverkas negativt när osmält mat når ner till tarmbakterierna, genom överväxt av fel sorts bakterier. Du blir vidare också mer mottaglig för bakterie- och parasitinfektioner eftersom det låga pH-värdet i magsäcken fungerar som en skyddsbarriär mot inkräktare som du får i dig via maten. Allt det här kommer även mediciner mot för mycket magsyra orsaka eftersom deras funktion är att just minska den. 

Om vi går vidare till vad som orsakar låg magsyreproduktion är stress ofta en utlösande faktor. När du är stressad prioriterar nämligen kroppen alarmberedskap före matsmältning, och produktionen av magsyra och matsmältningsenzymer sjunker. Andra orsaker till låg magsyra kan vara sömnbrist (som också kan orsakas av halsbränna och leda till en ond spiral) och födoämnesintoleranser. 

Din halsbränna kan såklart också bero på andra orsaker som att du tvärtom har hög produktion av magsyra, att du har bakterieinfektionen helicobacter pylori eller tex att din magmun har ett bråck och inte kan stängas helt. 

Mitt råd till dig är att först göra ett enkelt hemmatest för att se om du har rätt nivåer av magsyra i magen – det är ett ofarligt test som görs med bikarbonat och vatten. Bikarbonaten har ett högt pH vilket reagerar med det låga pHt i magen och genererar gas (rapar): 

Blanda ¼-½ tsk bikarbonat i 1,5 dl vatten och drick det första du gör på morgonen. Ta tiden tills du rapar kraftigt. Om det går mer än 3 minuter innan du börjar rapa tyder det på att du har för lite magsyra. Om du redan inom den första minuter rapar ordentligt och upprepade gånger kan det, men behöver inte, tyda på att du har för mycket magsyra. Rapar du inom 2-3 minuter så pekar det på normala nivåer. 

Om det visar sig att du har för lite magsyra rekommenderar jag dig att du först och främst ser över din livssituation. Du skriver att du är stressad – hur kan du tillgodose dina behov bättre så att dina stressnivåer sjunker? Går stressen ut över dina måltider och hur kan du isåfall skapa lugn och ro när du äter? När du kastar i dig en måltid på språng har kroppen inte tid att förbereda sig på eller optimera för matsmältningen och du kan få brist på magsyra av den anledningen. Det blir som att du fintar magen genom att äta innan den är beredd och inte ger den tid att ta hand om maten som kommer. 

Ett husmorsknep vid låg magsyra är att dricka en skvätt citron eller äppelcidervinäger i ett glas vatten 10 min innan måltider, det är som sagt ett husmorsknep, och ingen medicinsk rekommendation 😉 Har du låg halt magsyra kan du även ta ett tillskott av saltsyra, HCL i tablettform. För att kunna testa det behöver du dock veta att du inte tar några läkemedel som ger känslig tarmslemhinna som tex NSAID, och du bör inte heller tidigare ha haft magsår eller ha en pågående infektion med H. pylori. Kom ihåg att tillskott helst ska ses som en tillfällig hjälp tills dess att ditt system har balanserats och du, i det här fallet, producerar tillräckliga mängder magsyra själv. 

Var din egen detektiv och påbörja ett nyfiket utforskande – vad triggar din halsbränna? Är det när du är stressad? När du sovit dåligt? När du dricker kaffe eller äter fet, kryddad eller sur mat? När du inte tuggar maten ordentligt? Ju bättre du lär känna ditt eget system, desto bättre kommer du att kunna förstå varför kroppen signalerar som den gör och vad den behöver.

 

Skarmavbild-2023-01-12-kl.-12.10.35-1160x710

Generella råd vid halsbränna

  • Prioritera återhämtning och egentid
  • Skaffa dig verktyg för stresshantering eller modifiera din exponering mot det som skapar stress
  • Skapa lugn och ro kring måltider
  • Tugga maten ordentligt
  • Undvik mat som triggar din halsbränna under en period och återintroducera den igen när besvären har lagt sig
  • Se till att optimera dina sömnvanor

Du är alltid välkommen att boka in dig på ett gratis introsamtal med mig genom att klicka på knappen nedan.

Varma hälsningar,

Clara Westin 

Läkare 2Heal Medical 

Rulla till toppen